889 Views

Fiskebåter for nærmere fire milliarder i ordrebøkene

Det norske markedet for fiskefartøy er fortsatt sterkt. Og fartøyene som bygges er ofte svært avanserte, med pris deretter. Dette gjelder både mindre og større fiskefartøy. Et estimat gjort av Piscus tyder på at det er fiskebåter til verdi av over fire milliarder kroner i ordre ved norske verft.

Mars 21, 2022
Skrevet av:

Terje Engø

Mange skipsverft har nå fra noen titalls millioner til rundt en milliard kroner i ordrer på fiskefartøy. Mens Vard har to fartøy i ordreboken, til en samlet verdi på en milliard kroner, har Larsnes Mek Verksted og Stadyard begge ordrer på 400 til 450 millioner kroner hver. Og Westcon har nettopp fått en ordre på en svært avansert tråler til en ukjent pris. Men med lengde på 73 meter og svært mye avansert utstyr om bord, er sannsynlig pris på rundt en halv milliard kroner.

GOT Skogsøy har ti båter i ordreboka til en verdi av 400 – 500 millioner kroner. I tillegg kommer en rekke verft og båtbyggerier som bygger mindre fiskefartøyer, samt flere sjarkleverandører. Totalt anslår vi verdien på fiskefartøyer i norske verft sine ordrebøker til i nærheten av fire milliarder kroner.

Grovfjord Båtbyggeri har disse to fartøyene under bygging. Illustrasjon NSK Ship Design.

Nytt design fra Båt og Motorservice

Båt og Motorservice AS i Rørvik i Trøndelag, har allerede kommet langt i byggingen av «Ragnhild Hatland», det første i en serie fiskefartøyer med nyskapende design og fremdrift. Fartøyserien har fått navnet Vest Njord og er et resultat av samarbeid mellom skipsbyggeriet Båt og Motorservice AS og designselskapet Marine Design og Viteq, et selskap som blant annet driver med både elektroinstallasjon og dieselmotorer.

«Ragnhild Hatland», som bygges for rederiet Hawi AS i Rørvik i Trøndelag, får en lengde på femti fot (14,99 meter). Fiskebåtene med det nye designet tilbys også med lengdene 36 og 43 fot. Fartøyet bygges med to hovedmotorer, og to uavhengige systemer for dieselelektrisk fremdrift. Det skal utstyres for fiske med snurrevad og not.

Vard Brattvåg bygger to fabrikktrålere til en samlet verdi på rundt en milliard kroner. Dette er tråleren Akraberg som bygges for islandske Samherji sitt færøyske rederi. Illustrasjon Vard.

GOT har ordreboken full

Ved GOT Skogsøy utenfor Mandal er ordreboken fylt opp med hele ti fiskefartøy med lengde fra 36 til 90 fot. Selskapet har produsert fiskefartøy med eget design på løpende bånd i flere år. Selv en 36 fots båt blir en kjempe når deres design innebærer bredde på nesten halvparten av lengden.

Nye ordrer ved Grovfjord

Grovfjord Båtbyggeri i Troms har to 15-metringer i ordreboken, som får navnene «Snarsætværing» og «Karianne». De er begge designet av NSK Ship Design.

«Skår Senior» skal straks leveres fra Stadyard. Fartøyet har en prislapp på cirka 200 millioner kroner. Illustrasjon Marin Teknikk.

To avanserte 50-metringer

Ved Larsnes Mek Verksted AS på Larsnes i Møre og Romsdal, bygges fartøyet «Nord- Fugløy». Fiskefartøyet som bygges for Camaro Fiskeriselskap i Nord-Lenangen utenfor Tromsø, får en lengde på 50,7 meter, og koster ifølge søknad om erverv hele 224 millioner kroner. Det er sannsynligvis norsk rekord for et fartøy med denne lengden.

Den svært avanserte kystnotbåten, som skal gi eierne god driftsøkonomi og minimalt miljøavtrykk, arrangeres med stor propell, to-trinns gir, variabel turtallsgene rator, take me home-løsning og en batteripakke på cirka 1,0 MWh, opplyser verftet.

Like før jul bestilte rederiet Jarle Berg og Sønner på Værøy i Lofoten et søsterskip til «Nord-Fugløy». Larsnes Mek Verksted er nå klart markedsledende på store kombinerte kystfartøy.

«Arnøytind» er tegnet av Naval Consult og bygges ved Stadyard. Illustrasjon Naval Consult.

En fiskebåt bygges med Mundal

I august skal Nergård Fjordtrål, som holder til i Skarsvåg ved Nordkapp, få overlevert fartøyet «Moddy II» fra Mundal Båtbyggeri på Radøy utenfor Bergen. Båten som bygges i plast og får en lengde på 10,99 meter, er tegnet av Maritime Engineering.

Stadyard har to større fiskefartøy i ordrebøkene. Det ene er «Skår Senior», en kombinert snurper og tråler med lengde på 48,3 meter. Den skulle vært levert i desember, men er som fartøy flest i disse «koronatider» forsinket. «Skår Senior» er designet av Marin Teknikk.

Det andre fartøyet er «Arnøytind. Dette 50,24 meter lange fartøyet er tegnet av Naval Consult, og skulle vært levert i august. Senere ble levering tidfestet til februar i år, – men det ser ut til å skulle holde hardt. Disse to båtene har en samlet kontraktsverdi på litt under en halv milliard kroner.

Kystfartøyet Nord-Fugløy blir det dyreste og ett av de mest avanserte kystfartøyene når det leveres fra Larsnes Mek Verksted. Tegning Skipskompetanse.

En milliard i fiskebåtordrer

Vard Group har en 84 meter lang tråler under bygging ved verftet i Brattvåg, for islandske Framherji sitt færøyske rederi. De fikk i januar også kontrakt på en 80 meter lang fabrikktråler for Nergård Havfiske. Disse to fiskefartøyene har en samlet kontraktsverdi på cirka en milliard kroner. Også denne siste tråleren skal bygges ved verftet i Brattvåg.

Se ellers egen artikkel om det miljøvennlige fartøyet Bluewild har bestilt ved verftet Westcon.

Følg oss på sosiale medier